Dersin Adı | Çağdaş Sosyoloji Kuramları |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOC 222 | Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaOlgu / Vaka çalışmasıSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Öğrencileri çağdaş sosyoloji kuramları ile tanıştırmak ve sosyolojik araştırmalar için gerekli sağlam bir kuramsal temel vermek. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Çağdaş sosyolojinin temel kuramsal yönelim ve tartışmalarına odaklanan bu ders, bir yandan bu tartışmaların günümüz toplumlarını ele alma ve açıklama biçimlerini incelerken, diğer yandan bu kuramlar ile klasik sosyolojik kuramlar arasındaki benzerlik ve farkları ortaya koyar. Böylelikle öğrencilere, çağdaş sosyoloji kuramlarını değerlendirme, klasik ve çağdaş kuramlar arasındaki devamlılık/kopuş ilişkilerini tanımlama, kuramsal fark ve çatışmaları açıklama ve kuramların alan çalışmalarına katkısını karşılaştırma yetisi kazandırmayı amaçlar. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin tanıtımı | |
2 | Neden sosyolojik kuram? Klasik ve çağdaş kuramlar arasındaki bağlantılar nelerdir? | Elliot, chapter 1, pp. 6-15. |
3 | Yapısal İşlevselcilik | Ritzer, chapter 7, pp. 240-259. |
4 | Sembolik Etkileşimcilik: Goffman | Berger and Luckman, Part 1, chapter 2 in Calhoun et al. Erving Goffman, Part 1, chapter 3 in Calhoun et al. |
5 | Frankfurt Okulu | Elliot, Chapter 2, pp. 17-37. |
6 | Yapılaşma kuramları: Giddens ve Bourdieu | Elliot, Chapter 6, pp. 122-150. |
7 | Ara sınava hazırlık ve ara sınav | |
8 | Yapısalcılıktan Post-yapısalcılığa: Foucault | Elliot, Chapter 3, pp. 70-86. |
9 | Foucault devamı | Elliot, Chapter 3, pp. 70-86. |
10 | Feminizmden Post-feminist kurama | Calhoun et al. Part 7, chapters 22 (Dorothy Smith) and 23 (Patricia Hill Smith) |
11 | Feminizm devamı | Elliot, Chapter 7, pp. 215-219 (on Judith Butler) |
12 | Irk kuramı | Calhoun et al., Part 7, chapter 24 (Franz Fanon) W.E.B. Dubois (1903) “Of Our Spiritual Strivings” in The Souls of Black Folk. https://www.gutenberg.org/files/408/408-h/408-h.htm#chap01 |
13 | Risk toplumu | Elliot, Chapter 9, pp. 283-293 |
14 | Akışkan modernite: Bauman | Elliot, Chapter 9, pp. 294-304. |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final |
Ders Kitabı | Anthony Elliot. 2009. Contemporary Social Theory. An Introduction. Routledge (main text) ISBN 9780203930540 Craig Calhoun et al. (eds.) 2002. Contemporary Sociological Theory. Blackwell. ISBN: 978-1-119-52724-4 George Ritzer, 2010. Sociological Theory. (8th ed.) ISBN: 978-0-07-811167-9 |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 40 |
Final Sınavı | 1 | 50 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 2 | 50 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 40 | |
Final Sınavı | 1 | 50 | |
Toplam | 180 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Klasik ve çağdaş sosyolojik kuramların bilgisine ve bu kuramları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisine sahip olur. | X | ||||
2 | Sosyoloji alanındaki temel yöntembilimsel yaklaşımlar, toplumsal araştırma ve veri analiz yöntemlerinin bilgisine sahip olur. | |||||
3 | Sosyolojinin temel alanları olan genel sosyoloji, kurumlar sosyolojisi, toplumsal yapı ve değişme ve uygulamalı sosyoloji alanlarında bilgiye sahip olur. | X | ||||
4 | Sosyolojik bir projeyi araştırma sorusuna en uygun yöntemlerle bireysel ya da grup üyesi olarak başlangıcından sonuna kadar tasarlayarak uygulama becerisine sahip olur. | |||||
5 | Sosyolojik tahayyülü kullanarak bireysel sorunların arkasındaki toplumsal dinamikleri ortaya koyma becerisine sahip olur. | X | ||||
6 | Yerel, ulusal ve küresel düzlemdeki toplumsal sorunları tanımlayıp, bu sorunların çözümü için yeni politika önerileri sunma yeteneğine sahip olur. | X | ||||
7 | Sosyolojik bir araştırmanın veri toplama ve veri analizi süreçlerinde bilişim teknolojilerini kullanma bilgi ve becerisine sahip olur. | |||||
8 | Sosyolojik verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket etme ve bilimsel ve etik değerleri dikkate alma becerisine sahip olur. | X | ||||
9 | Toplumsal yaşamın çeşitli yönlerini analiz ederken sosyal bilimlerin farklı alanlarından faydalanma bilgi ve becerisine sahip olur. | X | ||||
10 | Sosyoloji ve sosyal araştırma alanlarındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yenileme becerisine sahip olur. | X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak sosyolojik bilgi toplar ve sosyologlar ve diğer sosyal bilimciler ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1). | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirme becerisine sahip olur. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest